20140621

SILLTÅRTA..

 
Hej på er alla, en lugn skön dag hoppas jag ni Alla har haft idag.
För här har det verkligen varit en slappedag, men vi började i alla fall dagen, jag och C, med en långpromenad med Liza imorse, men sen har det gått i snigelfart, och det har varit superskönt. :-)
Tänkte bjuda idag på receptet på den Sillatårta jag gjorde igår och hade med mig på midsommarfirandet vi var på. :-)
 
 
Silltårta
 
Mixa 250 gr kavring med 75 gr smör, som sen trycks ut i form med avtagbar kant.
Blanda 3dl gräddfil, 250 gr kesella, 1 hackad rödlök, 1 dl dill och två burkar matjesill.
Blötlägg 5 gelatinblad, som sen smältes på svag värme och till slut blandas med ovanstående.
Fyll formen med fyllningen, och låt stå kallt minst 4 timmar.
Garnera med skivade rädisor och gräslök.
 
Smaklig Spis! :-) 
 
 

5 kommentarer:

  1. Det lät ju bara sååå gott... receptet sparas!!! Ja, nog blev det en vilodag igår allt, hände i princip ingenting. Riktigt skönt faktiskt! Men idag kan man ju inte bara dra benen efter sig. Ska nog fylla på vinterförrådet med mer rabarbermarmelad!
    Önskar Dig en finfin söndag, kram Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duktig du är, var precis ute och kollade mina rabarber, och de börjar ta sig, kanske kan bli saft eller marmelad här oxå. :-) kramizz Laila

      Radera
  2. Mums, jag som älskar sill i alla former. Idag är det strålande sol så detblir en stund i solstolen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt med sol, här kommer det skurar med jämna mellanrum...så det är tråkigt nog inomhusväder. Kramizz Laila

      Radera
  3. Jag har aldrig smakat silltårta men sill
    Gillar jag och den ser riktigt god ut!!
    Här
    Var det också
    En riktigt slappardag igår!!!
    Kram Sandra

    SvaraRadera