20151130

FISKSOPPA MED SAFFRAN..

 
I Lördags efter vår julklappsshopping, så var vi lite frusna när vi kom hem,
 så då fick det blir lite värmande soppa till middag.
 
Och vad passar då bäst i dessa tider...jo en fisksoppa med saffran i. :-)
Och ja den blev såå god, och vi serverade den med lite nybakt bröd ( från affären) och lite bubblande prosecco, är det Lördag så är det, får ju lyxa till det lite ibland. :-)
 
Fisksoppa med saffran 2 pers
 
Fräs ca 10 cm purjolök tillsammans med 1 vitlöksklyfta
Häll i 2,5 dl vitt vin, 2,5 dl matlagningsgrädde ( jag tog hälften matlagn och hälften vispgrädde),
 2 msk hummerfond, 2 dl vatten, 1 dl creme fraiche, 0,5 gr saffran, salt och peppar
 och låt det småputtra i ca 10 minuter
Ha sedan i 2 portionsbitar torsk och 1 portionsbit lax, och låt småkoka tills fisken är klar
Och till sist ha i ca 1 dl räkor
 
Klart att serveras!
 
*****
 
Men idag Måndag, och här blåser det fortfarande rätt mycket, så mycket att alla tåg är inställda, så här får sambon ta bilen och jag bussen idag till våra jobb. Och måndag innebär löpardag för mig, men dagens löpningen gjorde jag faktiskt igår, då det blev 10km. Har ju inte sprungit på hela 3 veckor, så det var riktigt härligt att komma runt och att det kändes helt ok. :-)
 
Så idag blir istället ett gymbesök. :-)
 
 

5 kommentarer:

  1. Det är läskigt när det blåser så. Vilken god soppa. Trevlig måndag. Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Soppan ser kanontid ut.

    SvaraRadera
  3. Tack för det receptet, har jag sparat, älskar fisksoppa :)
    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Låter riktigt gotti ♡ ...
    Ha en fin dag!

    /Kram

    SvaraRadera
  5. Fisksoppa med saffran är en favorit här med! :)
    Här uppe i Stockholm klarade vi oss som vanligt från ovädret.
    Men jag lider med alla längre ner i sverige som råkade illa ut. Fy va otäckt.
    Stor varm tisdags kram.
    Susanne

    SvaraRadera