20180801

SEMESTERN RULLAR PÅ..

Vår andra semestervecka inledde vi med en som fyllde år, vilket vi firade väldigt lugnt  :-)

Sedan bar det iväg mot Gotland, en ö som jag aldrig besökt innan, men hört så mkt av från alla om hur fint det är. :-)

Vi tog våra cyklar med oss då tanken var att cykla en del. Men nu blev det inte riktigt så, då värmen tog ut sin rätt tyvärr.

Men några rundor blev det iallafall. Första dagen cyklade vi ca 4,5 mil. Från vår camping norr om Visby, genom fina visby och söderut mot Toftastrand, där vi tog lunch på ett litet mysigt ställe, sedan cyklade vi tillbaka och förbi Kneippbyn och genom Södra hällarna och tillbaka till Visby.

Dag två körde vi till Fårö och hade cyklarna med, men med grader över 30 blev det lite för varmt, så det fick bli bilen som transportmedel.

På Fårö blev det både Sudersand, en superfin badstrand, Langhammars naturreservat, där kollade vi raukar, och såklart så fick det bli lite god lunch och det blev på charmiga Kutens bensin. :-)

Sedan gick turen tillbaka till Fårusund, där vi stannade till en stund.

Vidare för lite eftermiddagskaffe på härliga Rutes surdegsbageri, såå gott. :-)

Mätta och belåtna åkte vi vidare till Slite, där vi stannade till och kollade Cementas enorma anläggning.

Då jag jobbar inom betongbranchen, så var detta lite intressant...haha. :-)

Väl tillbaka på campingen så tog vi beslutet att cykla en sväng på kvällen, då det inte blivit ngt under dagen.

Och turen tog oss norrut utmed kusten, förbi Själsö hamn, krusmyntagården, genom ett fint sommarstugeområde och slutligen Lummelundagrottan och sen tillbaka med en extra runda inom Visby, totalt ca 3,5 mil.

Tredje dagen körde vi söderut utan cyklar, hamnade på en marknad i Burgsvik, promenerade nerom hamnen också innan det var dags för lunch.

Denna intog vi på Grå Gåsen, mer känd fr tv programmet "så mycket bättre". :-)

Väl tillbaka i Visby så strosade vi rundor innan det var dags för lite fika...igen. :-)

Senare på kvällen cyklade vi in till Visby igen för att äta middag, blev en supergod 2 rätters på Strandgatan 15, med "baren håkan" i baren...haha. :-)

Sista dagen vaknade vi till mörka moln på himmeln, men vi packade ihop och begav oss till Själsö surdegsbageri, där vi åt en jättegod frukost/brunch i sällskap med ett jättetrevligt gotländskt par i inväntan på ovädret.....men som inte kom (då). :-)

Till slut körde vi norrut till Blå Lagunen och på vägen dit sprack himlen upp och det blev kanonväder.

Här spenderade vi en bra stund innan vi körde tillbaka och möttes då av det värsta skyfall och översvämningar i Visby. :-)

Lite tur hade vi allt. :-)

Och verkligen fina dagar totalt, men nu hemma igen och vår tredje semestervecka på börjad, så får vi se vad den bjuder på.....för varmt är det. :-)