20150529

RABARBER PÅ BURK..

 
Lite rabarbermarmelad blev fixad igår kväll! :-)
 
Jag hade fått två recept, och jag testade båda två, och de blev riktigt goda....även om jag gjorde en stor miss på den ena. :-) Det skulle vara Rabarber med kanel, men av någon anledning tog jag i vanilj istället för kanelstång, när jag kokte marmeladen, och upptäckte inte mitt fel förrän efter den var färdig, Så alltså kan man byta ut kanelen i det receptet mot vaniljfrön och det blir jättegott ändå. :-)
 
Så här kommer då recepten;
 
Rabarber med kanel eller vanilj
 
3 dl skuren rabarber
1 bit kanelstång alternativt frön från en vaniljstång
1 dl syltsocker
 
låt allt koka upp och låt småkoka i ca 10-15 min
Klart!
 
****************
 
Rabarber med ingefära
( jag gjorde halv sats)
 
ca 500 gr skuren rabarber
0,5 msk malen ingefära
1 dl vatten
ca 800 gr syltsocker ( jag tog inte full mängd, testade mig fram hur söt jag ville ha den)
0,5 flaska fruktpektin flytande
 
Koka upp rabarber och vatten, och låt sjuda några minuter tills rabarbern mjuknat
Rör ner socker och ingefära
Låt stormkoka ca 1 min
Ta av kastrullen och ha i pektin och skumma väl och fortsätt röra i ca 5 min ( detta hoppade jag över)
Klart
 
Tips är att lägga lite sylt/marmelad på ett litet fat och ställ i kyl eller frys en stund så det kallnar, för att se hur konsistensen den blir.
 
Så idag blir det lite småplock till Fredagsmyset, och då med lite
rabarbermarmelad till den goda osten. :-)
 
Men först lite jobb!
 

5 kommentarer:

  1. Mums! Vad händig du är som fixar egen marmelad! Och eget recept också ;-)
    Kram/ Maria

    SvaraRadera
  2. Der låter ju jätte gott!
    Jag har en del rabarber att plocka upp så jag kanske provar!
    Har aldrig smakat marmelad på rabarber så det är jag nyfiken på!
    Ha en fin kväll!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Lät verkligen gott måste testas :)
    Önskar dig en underbar fredag
    KRAM

    SvaraRadera
  4. Där blev det marmelad......så gott. Trevlig fredag. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Å så himla gott!!! Å till lite god ost och kanske lite rött.., mmmmm :)
    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera