20150623

ANNORLUNDA VÄSTERBOTTENOSTPAJ..

 
Västerbottenostpaj är rätt populärt här hemma, den vanliga med bara ost. Men till midsommaraftonen gjorde jag en annan variant och då var det med både ost, färsk spenat och körsbärstomater....så god blev det, så jag måste dela med mig den. :-)
 
Västerbottenpaj
 
Deg
125 gr smör
3 dl mjöl
1 msk vatten
 
nyp ihop degen och tryck ut den i en form
nagga den i botten med en gaffel
förgrädda i ugn 225 gr i ca 15 minuter
 
Fyllning
4 ägg
2 dl vispgrädde
200 gr riven västerbottenost
salt och peppar
1 påse färsk babyspenat
10 gula körsbärstomater
 
Vispa ägg och grädde och tillsätt osten
lägg ut tomater och spenat i pajformen och
häll över äggstanningen
grädda i ugn ca 30 minuter
 
Smaklig spis!
 
Då var det Tisdag och här tänkte vi ta en PW efter jobbet, eller kanske en lättare joggingrunda man skulle prova sig på, vi får väl se. :-) 
 
 

7 kommentarer:

  1. Åh så gott det lät, gott med något som bryter osten. Har provat med paprika en gång, det blev också bra!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  2. Västerbottenpaj är ju så himla gott så denna måste jag nog prova,
    alltid roligt med lite nytt. Tack för det !
    Kram Pia

    SvaraRadera
  3. Hur gotti lät inte denna mmmm ♡ ...
    /Kram & Tack för receptet!

    SvaraRadera
  4. Det där lät ju jätte gott!
    Jag älskar paj i alla smaker! :)
    Önskar dig en jätte fin fortsättning på veckan!
    Kraaaam!

    SvaraRadera
  5. ååå vad gott.....paj är riktig sommarmat tycker jag. Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Mumsfilibaba, den måste jag testa

    SvaraRadera
  7. Så gott! Jag brukar krydda min med basilika, tomater och paprikapulver. Kram

    SvaraRadera