20150621

FLÄDERSAFT & JAG SJÄLV PÅ G..

 
 
Här i Skåneland blommar nu flädern, och regnet står som spö i backen. :-)
 
I Torsdags innan jag lämnade jobbet så passade jag på att plocka mina 60 blommor som behövs för en sats saft. :-) Vi har ju några stora buskar på lagergården nämligen på jobbet, så det har blivit mitt nya ställe efter att de högg ner de buskar jag använt mig av tidigare år nere i skogen där vi bodde tidigare. :-)
 
 
Sen var det bara inom affären och fixa citroner och vinsyra, så man kunde göra en sats.
 
 
En som var väldigt intresserad av vad som hände i köket var lilla Liza, men inga morötter och gurka denna gång. :-) Hon tror nämligen att varje gång man skär något på skärbrädan att det antingen är morötter eller gurkan, hennes två favoriter. :-)

 
Sen är det bara att varva blommor med skivade citroner och vinsyra, och slutligen hälla på kokande vatten och sen låta stå i 5-6 dagar innan man silar bort blommor och citroner, och kan hälla upp det på flaskor och avnjuta det hela. :-)
 
Flädersaft
 
70 g vinsyra
2 skivade citroner
2 liter kokande vatten
2 kg socker
 
 Ja här började vår Söndag med fint väder och sol, och övergick då under eftermiddagen i regn och åska, så just nu känns det mest som höst. :-) Men innan regnet kom hann vi ändå med att vara ute, och idag fick det bli en lugn PW, mer orkar jag inte med, även om jag idag faktiskt kände mig lite bättre. Det där sprejet jag fått, verkar faktiskt hjälpa, för jag hade lite lättare för att andas utomhus idag.
 
Så snart kanske man är riktigt på G igen. :-) 
 
 

4 kommentarer:

  1. Det är ju så himla gott med flädersaft.
    Jag brukar få en flaska av vår ena kolonigranne varje år som har en jätte stor buske.
    Skönt att du kan andas bättre idag! ♡
    Stor kram!
    Susanne

    SvaraRadera
  2. Min fläder är nästan klar så snart ska jag med....så gott! Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Så gott... jag gör en liknande variant på svartvinbärsblad :-)
    Skönt att du känner dig bättre, och hoppas att dina prover kan tala om vad som inte står rätt till..

    ha en fin start på veckan...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Very informative, keep posting such good articles, it really helps to know about things.

    SvaraRadera