20160314

TORSKRYGG & VECKOMENY..

 
När det gäller våra middagar, börjar våra veckor på fredagen och inte på måndagen (vilket jag nog nämnt tidigare). :-) Detta då barnen kommer varannan fredag. Så då kickar vi igång våra veckor. Och då gör jag en veckomeny, just för att slippa tänka varje dag, vad vi skall äta. Man får ju underlätta så mycket som möjligt för sig. :-)
( så min veckomeny började alltså i fredags som precis varit :-))
 
Fredag
Ångad torsk med smörstekta morötter och bacon
 
Lördag
Köpte vi Sushi
 
Söndag
Grillspett på fläskfile med sallad och tzatziki
 
Måndag
Gulaschsoppa med bröd
 
Tisdag
Bakad potatis med kyckling/curry röra och sallad
 
Onsdag
Pasta med champinjoner i vitt vin och parmaskinka
 
Torsdag
Lax och grönsaker i ugn
 
Och torsken vi åt i fredags blev ju bara sååå god, så idag bjuder jag på det receptet.
 
ÅNGAD TORSK MED SMÖRSTEKTA MORÖTTER
Stek skuren bacon
Skär morötter i mindre stavar, och smält smör i en kastrull och lägg i morötterna. Häll på vatten, salta och låt koka tills den är al dente. Och precis innan de är klara, tillsätt rivet apelsinskal.
Lägg torsken i en kastrull, och häll kokande saltat och pepprat vatten över, låt stå i ca 7-8 min, så är fisken klar.
Servera fisken på en tallrik, lägg morötter ovanpå och häll lite av morotsvattnet över och bacon vid sidan av.
Smaklig spis! 
 
 

3 kommentarer:

  1. Det är ju görbra att göra veckomatsedel. Gjorde jag när kidsen var mindre. Men nu har jag inte gjort det på länge, men jag önskar jag gjorde det.
    Ha en toppenstart på veckan, cooling.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Många bra mattips. Tack för det. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Jag brukade också göra en veckomatsedel när vi var en stor familj, men nu när barnen är utflugna och bara jag och "gubben" hemma blir det lite hipp som happ. Fortfarande har jag en plan i huvudet, men ändrar lite då och då som det passar.Men idealiskt när man är större familj att ha bra ordning på maten!
    Ha det bra!

    SvaraRadera