20141114

FIKADAGS..

 
 
Jag hittade ju två goda recept på den här fina bloggen igår när jag googlade rundor, men kunde inte bestämma mig för vilken jag skulle baka. :-) Så då fick det bli bakning av båda, så idag fick mina kära kollegor prova och säga vilken som blev godast. :-)
 
Äppelkladdkaka
 
200gr smör
3 ägg
knappt 4 dl socker
4 dl mjöl
1,5 msk vaniljsocker
3 grovrivna äpplen
 
Vispa ägg o socker poröst
Blanda mjöl o vaniljsocker, smält smöret.
Blanda i mjölblandningen varvat med det smälta smöret i den porösa äggblandningen, och sist i med de rivna äpplena.
 
Grädda i form med lösbar kant i mitten av ugnen i 175 gr i ca 30 min. Kakan skall vara lite krämig i mitten när man tar ut den.
Innan servering pudras lite kanel över kakan.
Serveras med vaniljvisp.
 
--------
 
Kladdkaka med kinapuffstäcke
 
125 gr smör
3 ägg
knappt 3 dl socker
2,5 dl mjöl
5 msk kakao
1 msk vaniljsocker
 
Vispa ägg o socker poröst
Blanda mjöl, kakao o vaniljsocker vid sidan om, samt smält smöret.
Blanda i mjölblandningen varvat med smöret i äggblandningen.
 
Grädda i form med lösbar kant i mitten av ungen i 150 gr i ca 20-25 min.
 
Toppingen
200 gr mjölkchoklad
3 msk grädde
1 påse kinapuffar
 
Smält choklad o grädde i vattenbad.
Bred ut chokladen över kakan och häll över kinapuffarna, tryck till dem lite.
Låt stå i kyl i ca 2 timmar innan servering.
Serveras med lite grädde. 
 
  
Och deras åsikt var att de var lika goda fast på olika vis. :-)
 
Men nu dags att avsluta denna dag, och inta den härliga Fredags kvällen! :-) 
 

5 kommentarer:

  1. Mums supergott!!! Kladdkakan med kinapuffstäcket blev nog min favorit!! Den måste jag testa :) Jag bakar alldeles för sällan, måste bli ändring på det.

    Önskar dig en fin helg!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  2. Äppelkladdkaka! Lät ju ljuvligt!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  3. Jag är ju en choklad-oholic så båda hade nog passat mig hihi...
    Äppel har jag aldrig smakat...

    Ha en fin lördag
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  4. Åh så mycket gott!...synd att jag sällan bakar...det är mest sambon som gör det, hihi...
    Trevlig lördag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh, kladdkakan med kinapuffar måste jag prova :)
    Kram Petra

    SvaraRadera