20150314

LIME & HALLONPAJ


 
Lime & Hallon paj, detta bjöd jag på eftermiddagsfika på jobbet igår. Så gott kan jag säga. Så detta skall ni absolut testa, och den är superenkel att göra också. Receptet hittade jag här.
 
Lime & Hallon paj
 
ca 20 digestive ( jag ökade på lite här)
knappt 100 gr smör
 
Krossa digestive kexen, jag brukar lägga dem i påse och kavla sönder dem. Blanda med smält smör och tryck ut i form. Låt stå kallt i 30 minuter innan den gräddas i 175 gr i ca 10 minuter.
 
5 äggulor
1 burk sötad kondenserad mjölk
3 lime
 
Vispa äggulorna, riv skalet av limen, och blanda i skal och saft fr limen i äggulorna, sist blanda i den kondenserade mjölken.
 
Mixa ca 3 dl hallon, bred ut detta på den svalnade digestive botten. Häll sedan på limesmeten. Grädda i 15 minuter i 175 gr. Låt den stå kallt i 3 timmar.
 
2 dl grädde
1/5 dl hallon
2 msk florsocker
 
Vispa grädden, blanda i florsockret och mosade hallon, garnera pajen med grädden och färska hallon. Jag garnerade med grädden precis innan jag serverade den.
 
Smaklig spis.


 
Här håller vi precis på att göra oss färdiga för att kunna ge oss iväg om en stund. Men det blir först lite go'frukost på fiket innan vi beger oss mot Borås, får ju tanka in lite i magen, så man orkar hela resan.....haha.... :-)
 
Önskar Er som tittar in en riktig fin Lördag!
 

5 kommentarer:

  1. Vad gott det såg ut! Ha en fin lördag! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Det lät ju bara sååå gott!! Grattis även till ditt andra långlopp, att Du tog dig runt!
    Ha en härligt solig dag i Borås! Lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  3. Så gott till lördagsfikat. Ha en fin helg. Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Mums!
    Idag har vi varit till landet...oj vad det hade tinat där ;)...nu börjar man längta dit ;)
    'Kram bia

    SvaraRadera